Ce este o marca?

Le vedem, le auzim, le atingem, le mirosim. uant prezente peste tot in viata noastra: pe strada, in propria casa, in supermarketuri, in restaurante, in mass-media. Ne ajuta sa identificam provenienta produsului sau serviciului respectiv, oferindu-ne in acelasi timp informatii importante privind calitatea acestora.

Marcile, caci despre ele este vorba, constituie piatra de temelie a competitiei dintre diferiti producatori, respectiv prestatori de servicii, acordandu-le totodata consumatorilor posibilitatea de a alege.

Marca a devenit astazi un puternic mijloc de presiune asupra pietei si, desi legea nu obliga la inregistrarea marcilor, atat producatorii cat si furnizorii de servicii au interes sa-si protejeze afacerile. De asemenea, prin interactiunea dintre productie si consum, putem spune ca marca este un fel de arbitru in organizarea pietei, un mijloc de corelare a cererii cu oferta.

O marca este orice semn care serveste pentru diferentierea pe piata a produselor si seviciilor unei persoane sau societati de cele ale concurentei.

Este absolut necesar ca ea sa diferentieze produsul sau serviciul acestei persoane sau societati pentru a evita confuzia cu alte produse sau servicii identice sau similare.

Pentru consumator marca reprezinta cel mai comod mijloc de a recunoaste o categorie de produse sau servicii ce i-a fost recomandata sau pe care experienta l-a determinat sa o prefere altor produse sau servicii de aceeasi natura.

Pentru o companie, marca reprezinta un mijloc de a cuceri si a pastra clientii.

O marca poate fi constituita dintr-un cuvant, din litere, cifre, nume, desene, etichete, sloganuri, imagini. Tot mai multe tari permit inregistrarea unor marci denumite neconventionale, cum ar fi:

Semne sonore (sunete)
Un exemplu clasic de marca sonora este tonul de apel al firmei Nokia

Semne olfactive (mirosuri)
Un exemplu de marca olfactiva inregistrata ca marca comunitara estei mirosul ierbii proaspat cosite, pentru mingi de tenis

Semne tactile
O singura atingere a unui obiect poate duce la recunoasterea acestuia, de exemplu daca suprafata atinsa are o structura sau o forma specifica; de exemplu, sticla de Coca-Cola a fost proiectata in anul 1915, astfel incat sa poata fi recunoscuta si in intuneric

Marci compuse dintr-o singura culoare
Pentru ca o culoare sa poata fi considerata marca, solicitantul trebuie sa faca dovada distinctivitatii dobindite prin acea culoare; cele mai cunoscute exemple sunt: culoarea roz (cu un cod pantone specificat) pentru izolatii din fibra de sticla si materiale de constructii; culoarea violet, pentru ciocolata a firmei Cadbury’s; culoarea orange, pentru servicii de telecomunicatii

Marci in miscare
Pot fi clipuri de film, imagini video, logo-uri animate pentru spectacole de televiziune; un exemplu de marca in miscare inregistrata ca marca cominitara consta din usile unei masini Lamborghini cu descrierea: marca se refera la un aranjament tipic si caracteristic al usilor unui vehicul

Marci gestuale
Acestea sunt cazuri particulare ale marcii in miscare; un exemplu de marca gestuala este marca ce reproduce doua degete cu gestul de a taia; acest gest este cunoscut din reclamele pentru ciocolata TWIX