Contrafacere si concurenta neloiala

Conform reglementarilor impuse prin lege si cu respectarea principiilor generale de drept, titularul este singurul indreptatit sa utilizeze marca inregistrata asa cum crede el de cuviinta si sa culeaga beneficiile rezultate in urma acestei utilizari.

Orice alta persoana, alta decat titularul, nu poate efectua acte de folosinta cu privire la marca inregistrata, fara a obtine, in prealabil, consimtamantul titularului in acest sens.
Ratiunea instituirii unui asemenea regim juridic al dreptului la marca rezida din faptul ca marca reprezinta un element deosebit de important al fondului de comert, menirea ei fiind aceea de a deosebi, in piata, produsele si/sau serviciile unui comerciant de cele ale concurentei.

Adesea, tertii incearca sa profite de distinctivitatea unei marci inregistrate, de clientela si vadul comercial formate ca urmare a utilizarii marcii de catre titular, aceasta practica fiind contrara uzantelor comerciale si avand efecte negative asupra sigurantei si increderii consumatorilor in produsele sau serviciile ce le sunt oferite pe piata.

Incalcarea drepturilor asupra marcilor a devenit un fenomen cu consecinte grave, producand titularilor prejudicii coniderabile, contrafacerea capatand proportii industriale si internationale, avand ca efect dereglarea comertului si denaturarea regulilor.

Legea nr.84/1998 vorbeste despre contrafacere numai ca infractiune. Este insa evident ca aceasta poate atrage si o raspundere exclusiv civila, victima contrafacerii putandu-si valorifica pretentiile prin actiunea civila atunci cand actul de incalcare nu imbraca forma ilicitului penal.

Forma tipica pe care o imbraca contrafacerea consta in reproducerea identica sau quasi identica a unei marci protejate.

Folosirea fara drept a marcii altuia, imitarea, punerea in circulatie a unor produse purtand marci identice sau similare sunt forme distincte de incalcare a drepturilor asupra marcii, si care pot fi sanctionate drept infractiuni.

De cele mai multe ori, titularul marcii sufera prejudicii insemnate ca urmare a contrafacerii marcii sale.

El are posibilitatea de a solicita repararea acestor pagube fie in cadrul actiunii penale prin care se constata contrafacerea, fie separat, pe calea unei actiuni civile ulterioare.

Concurenta neloiala

Legea nr.11/1991 instituie pentru comercianti obligatia de a-si exercita activitatea cu buna-credinta si potrivit uzantelor cinstite.Orice act sau fapt contrar uzantelor cinstite constituie concurenta neloiala.

Incalcarea obigatiei de exercitare a activitatii cu buna-credinta si potrivit uzantelor cinstite atrage raspunderea civila sau penala, dupa caz.

Reglementarea legala o gasim in dispozitiile Codului penal, in Legea 11/1991 si in Legea 84/1998.

Potrivit art.301 cod penal, infractiunea de concurenta neloiala consta in fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false, precum si aplicarea pe produsele puse in circulatie de mentiuni false privind brevetele de inventii, ori folosirea unor nume comerciale sau a denumirilor organizatiilor de comert ori industriale, in scopul de a induce in eroare pe beneficiari.

Potrivit Legii nr.11/1991 sunt fapte de concurenta neloiala:

  • intrebuintarea unei firme, unei embleme, unor desemnari speciale sau a unor ambalaje de natura a produce confuzie cu cele folosite legitim de un alt comerciant
  • producerea in orice mod, importul, exportul, depozitarea, punerea in vanzare sau vanzarea unor marfuri, purtand mentiuni false privind brevetele de inventie, originea si caracteristicile marfurilor, precum si cu privire la numele producatorului sau comerciantului, in scopul de a induce in eroare pe ceilalti comercianti si beneficiari

Legea 84/1998 prevede ca “orice utilizare a marcilor sau a indicatiilor geografice, contrara practicilor loiale in activitatea industriala sau comerciala, in scopul de a induce in eroare consumatorii constituie un act de concurenta neloiala si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la doi ani sau cu amenda de 15 milioane lei”

Concurenta neloiala prin marci si indicatii geografice poate imbraca mai multe forme de manifestare. Oricum s-ar manifesta, concurenta neloiala va constitui infractiune numai in masura in care uzurpatorul a actionat cu intentie calificata, in scopul inducerii in eroare a consumatorilor si daca utilizarea acestora este contrara practicilor loiale in activitatea industriala sau comerciala. Lipsa intentiei calificate plaseaza actul de concurenta neloiala in sfera ilicitului civil si angajeaza raspunderea civila delictuala a uzurpatorului.

Daca aveti impresia ca cineva aduce o incalcare marcii dvs, apelati la serviciile noastre si va vom consilia asupra modului in care puteti face sa va fie respectate drepturile.

  • elaborarea notificarilor legale privind imitarea marcii clientului de catre un tert
  • pregatirea formalitatilor in vederea interzicerii punerii pe piata a produselor purtand marca similara
  • intocmirea expertizelor tehnice privind existenta unei contrafaceri