De ce trebuie inregistrata o marca?

O marca inregistrata este proprietatea dvs. in timp ce una neinregistrata este disponibila si poate fi folosita de catre oricine. Intr-o lume guvernata de piata si de concurenta este important sa-ti protejezi numele, indiferent daca este numele unui produs, al unui serviciu sau al unei firme.

Fara a fi legal inregistrata, marca ramane doar un cuvant sau o imagine pe care o veti putea folosi pana cand veti fi atentionat printr-o notificare pentru a nu o mai folosi si pentru a plati despagubiri catre persoana care a inregistrat-o prima.

Inregistrarea acestora, in conformitate cu legea marcilor, ofera societatii dvs.drepturi exclusive de a-i impiedica pe altii sa comercializeze produse sau sa presteze servicii similare sau identice sub o marca asemanatoare sau identica.

In situatia in care nu va inregistrati marca(semnul sau numele pe care il folositi) pot interveni doua ipoteze:

  1. Fie marca pe care o folositi apartine unei alte persoane
  2. Fie marca este libera dar poate fi adoptata si de concurenta

1. In situatia in care marca pe care o folositi este proprietatea unei alte persoane ce activeaza pe aceeasi piata cu dvs., puteti deveni subiectul unei actiuni legale de contrafacere si vi se pot solicita daune.

Potrivit art. 35 din Legea 84/1998: “inregistrarea marcii confera titularului undrept exclusiv asupra marcii”

Potrivit art. 35 alin.2 din Legea 84/1998: “titularul marcii, poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul titularului: un semn identic cu marca, pentru servicii identice cu acelea pentru care marca a fost inregistrata…”

Potrivit art. 83 din Legea 84/1998: “constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de 1500 lei: a … folosirea fara drept a unei marci…”

Potrivit art. 85 din Legea nr.84/1998: “Pentru prejudicii cauzate prin savarsirea faptelor prevazute la art. 83, persoanele vinovate pot fi obligate la despagibiri, potrivit dreptului comun.”

Potrvit art.86 din Legea nr.84/1998: “Orice uilizare a marcilor … in activitatea industriala sau comerciala, in scopul de a induce in eroare consumatorii, constituie un act de concurenta neloiala si se pedepseste cu inchisoarea de la o luna la doi ani sau cu amenda de 1500 lei.”

2. In situatia in care denumirea sau semnul pe care il folositi nu apartine unei alte persoane dar dvs. il utilizati fara sa-l fi inregistrat la OSIM, companiile rivale, inspirate de ideile dvs., pot si ele adopta un nume identic sau asemanator cu al dvs., pana la confuzie, fara sa va puteti apara in vreun fel.

In situatia in care concurenta adopta o marca identica sau similara, clientii pot fi indusi in eroare astfel incat sa apeleza la serciile sau produsele firmei concurente crezand ca sunt produsele sau serviciile dvs.

Aceasta situatie va duce la scaderea profiturilor companiei dvs. precum si la prejudicierea imaginii dvs. daca produsele sau serviciile concurentei sunt de o calitate inferioara.

Indiferent de ipostaza, concluzia ce se impune este aceea ca fara inregistrare eforturile financiare facute pentru realizarea unui produs sau pentru prestarea unui serviciu de calitate, pentru prospectarea pietei si pentru cucerirea acesteia, se pot risipi.

De aceea este important ca atunci cand ati hotarat ca un nume sau un insemn sa va deosebeasca de concurenta sa-l verificati la OSIM si apoi sa-l inregistrati.

Numai prin inregistrare la OSIM :

  • Deveniti proprietarul acelui nume
  • Va puteti dezvolta in siguranta afacerea si imaginea
  • Puteti investi linistit in publicitate
  • Puteti interzice tertilor sa comercializeze sau sa furnizeze servicii sub aceeasi marca sau o marca similara