Despre marci

Conflictul dintre marca si dreptul de autor

Semnele susceptibile de reprezentare grafica pot fi protejate in acelasi timp, atat prin legislatia privind marcile, cat si prin cea privind dreptul de autor. Adesea, insa, pot aparea conflicte intre dreptul de autor si marca, atunci cand aceasta din urma este constituita printr-un semn protejat prin drept de autor. In acest caz, semnul ce reprezinta o creatie artistica sau literara, protejat printr-un drept de autor, nu este disponibil ca marca decat in conditiile in care solicitantul marcii este identic cu titularul dreptului de autor sau daca acesta si-a dat acordul, printr-un contract de cesiune, la inregistrarea acestuia ca marca.

Prevederile Legii nr. 84/1998 si ale HG 833/1998, cu privire la conflictul dintre marca si drept de autor

Regula 15, din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 84/1998, prevede ca un semn nu poate fi inregistrat ca marca sau ca element al unei marci daca aduce atingere unui drept anterior protejat. Printre drepturile anterior protejate este mentionat , la litera f) a acestei Reguli si dreptul de autor. Regula 19, din HG 833/1998, prevede ca opozitia trebuie sa fie insotita de acte care sa dovedeasca dobandirea si intinderea protectiei acestui drept.

Art.48, din Legea nr. 84/1998, prevede ca orice persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti anularea inregistrarii marcii pentru mai multe motive, printre care si daca inregistrarea marcii aduce atingere unor drepturi anterior dobandite, cu privire la o indicatie geografica protejata, un model sau un desen industrial protejat, sau alt drept de proprietate industriala protejat, sau cu privire la un drept de autor.

Durata de protectie

Durata de protectie a unei marci este de 10 ani, cu posibilitatea de reinnoire perpetua. Protectia prin legislatia in domeniul marcilor se aplica semnului distinctiv in legatura cu produsele sau serviciile pentru care este solicitata protectia.

Prevederile Legii nr.8/1996, privind dreptul deautor si drepturile conexe.
Potrivit art.7, din Legea nr.8/1996, constituie obiect al dreptului de autor operele originale, de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare, si independent de valaorea si destinatia lor.

Potrivit art.12, din Legea nr.8/1996, autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide daca, in ce mod si cand va fi utilizata opera sa , inclusiv de a consimti la utilizarea operei de catre terte persoane.

Art. 22 din lege prevede ca “drepturile patrimoniale dureaza tot timpul vietii autorului, iar dupa moartea acestuia se transmite prin mostenire, potrivit legislatiei civile, pe o perioada de 70 de ani, oricare ar fi data la care opera a fost adusa la cunostinta publica in mod legal”

Protectia prin Legea dreptului de autor se aplica expresiei si continutului operei.

Cateva Exemple

Exemplu de drept de autor transformat in marca:

Celebrul “Medalion al dragostei” (la medaille d’amour) face obiectul unor inregistrari internationale de marca, avand ca titular o firma din Franta, si are la baza cesiunea unui drept de autor apartinand poetei Rosemonde Gerard.

In baza acestui contract de cesiune, care autoriza firma din Franta sa utilizeze si sa inregistreze ca marci anumite versuri din acest poem, Rosemonde Gerard si urmasii sai au incasat sume considerabile.

Poemul cuprinde versurile “car vois-tu chaque jour je t’aime advantage. Aujourd’hui plus qu’hier et bien moins que demain” – “Caci, vezi, tu, in fiecare zi te iubesc mai mult… Astazi mai mult decat ieri si mult mai putin decat maine”

Conflictul dintre marca si numele comercial

Inregistrarea unei marci este reglementata prin prevederile Legii 84/1998 iar inregistrarea unui nume comercial este reglementata de prevederile Legii 26/1990.
Nici in Legea marcilor(84/1998) si nici in Legea 26/1990 nu exista prevederi exprese care sa reglementeze examinarea anterioritatii numelui comercial in raport cu marca si respectiv a marcii in raport cu numee comercial.

Consecinta acestei situatii consta in:

  • pe de o parte, in posibilitatea de inregistrare in Registrul Comertului de firme al caror nume sa intre in conflict cu marci anterior inregistrate;In aceasta situatie(marca este anterioara numelui comercial), titularul marcii poate porni o actiune in contrafacere(contrafacerea marcilor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea sau amenda penala), iar pentru prejudiciile cauzate, persoanele vinovate pot fi obligate la despagubiri; instanta poate interzice posesorului respectivului nume comercial sa-l mai foloseasca drept firma in activitatea de comert pentru toate produsele/serviciile identice/similare pentru care marca a fost inregistrata.
  • pe de alta parte, in posibilitatea de inregistrare a unor marci care sa intre in conflict cu nume comerciale inregistrate in Registrul Comertului;In aceasta situatie(numele comercial este anterior cererii de inregistrare a marcii), posesorul numelui comercial inregistrat la Registrul Comertului, fie
  • se poate opune, in perioada de opozitie, la inregistrarea marcii identice/similare cu numele sau
  • fie, dupa inregistrarea marcii, poate solicita instantei anularea acesteia;

Daca marca a fost si utilizata iar inregistrarea marcii s-a facut cu rea-credinta, se poate invoca si actiunea in concurenta neloiala;

Reglementarea conflictului dintre marca si nume comercial nu este uniform rezolvata pe plan international; in ceea ce ppriveste legislatia romana, aceasta nu este de natura sa previna acest conflict, competenta solutionarii eventualelor conflicte revenind instantei.

Consecinta fireasca a celor mentionate este ca inregistrarea numelui comercial ca marca ii poate scuti pe detinatorii de drept ai acestuia de multe consecinte neplacute.