Inregistrarea numelor de persoane ca marci

Folosirea numelui – patronimic – drept marca creeaza un risc permanent de confuzie datorita omonimiilor posibile, folosirea ducand la un monopol exorbitant care se manifesta prin dreptul titularului marcii de a-si fi atribuit exclusiv un nume care, daca este al sau, poate apartine si altor persoane, omonimii sai.

In consecinta, pentru a constitui o marca, numele trebuie sa aiba un aspect exterior caracteristic, fie prin combinarea sa cu elemente figurative, fie printr-o grafie deosebita, culoare sau asezare originala a literelor din care se compune numele, ceea ce este protejat(inregistrat ca marca) nu este numele in sine ci aranjamentul, dispozitia speciala, culoarea sau forma caracterelor folosite pentru a scrie numele.

In situatia in care, la modul general, produsele si/sau serviciile pentru care se doreste a se inregistra marca pot fi oferite legal de mai multe persoane avand acelasi nume, acesta fiind un nume uzual in Romania, numele este considerat lipsit de distinctivitate.

In situatia in care, la modul general, este imposibil ca produsele si/sau serviciile pentru care se doreste inregistrarea marcii sa fie oferite legal de mai multe persoane avand acelasi nume, acesta nefiind un nume uzual in romania, numele poate fi apreciat ca avand distinctivitate.

In situatia in care, desi real, numele este necunoscut in Romania (de ex, un nume chinezesc) acesta va fi judecat ca marca fantezista avand distinctivitate inerenta.

In situatia in care numele este insotit si de alte elemente care sa-i confere distinctivitate, acesta, poate, in principiu, sa fie inregistrat ca marca, protectia (inregistrarea) obtinandu-se pentru elementele grafice si nu pentru numele ca atare.

In situatia in care, la modul general, produsele si/sau serviciile sub marca pot fi oferite legal de mai multe persoane avand acelasi nume, si acesta este un nume uzual in Romania, desi numele este lipsit de distinctivitate, acesta va putea fi totusi inregistrat ca marca, daca se face dovada dobandirii distinctivitatii anterior depunerii cererii de inregistrare a marcii.

Inregistrabilitatea numelui si prenumelui (numele complet al unei persoane)

Luat in ansamblu (nume si prenume), numele patronimic al unei persoane reduce din lipsa de distinctivitate a numelui sau prenumelui luat individual; chiar si in aceasta ipoteza, pentru unele categorii de produse si servicii, marcile constituite din nume ca ION POPESCU sau MARIA VASILE sunt potential lipsite de distinctivitate.

In practica, aprecierea distinctivitatii numeleui este rezolvata diferit de ofiiciile care examineaza cererile de inregistrare marci; de ex:

  • Oficiul de proprietate industriala englez precizeaza ca este suficienta aparitia de numai 5 ori a unui nume in cartea de telefon pentru ca aceste sa fie potential lipsit de distinctivitate
  • Oficiul de Proprietate Industriala Francez considera ca un nume este lipsit de distinctivitate daca apare de cel puin 300 de ori in cartea de telefon;

In situatia in care “denumirea” ce se doreste a fi inregistrata ca marca, constituita din nume si prenume este insotita de elemente grafice care confera distinctivitate ansamblului se poate inregistra ca marca dar fara a se putea invoca un drept exclusiv.

Inregistrabilitatea ca marca a numelui unui tert

Reglementarile nationale si comunitare permit inregistrarea ca marca a a numelui patronimic al unui tert, impunand conditia consimtamantului atunci cand numele apartine unei persoane care se bucura de renume in Romania; in mod similar se pune problema si atunci cand este vorba de pseudonimul sau imaginea unei persoane care se bucura de renume in Romania.

Pseudonimele (poreclele), sunt de asemenea inregistrabile

Exista si pseudonime care devin, in perceptia publicului, “nume” datorita notorietatii persoanei care il poarta (de ex., MARLYN MONROE, pseudonimul actritei Norma Jean Baker) si atunci este necesar consimtamantul.

In legatura cu aceasta categorie de persoane-persoane de renume-se disting doua cazuri atunci cand vorbim de inregistrare marci:

  • persoana care este in viata
  • persoana care a decedat